"Enkla, effektiva och relevanta upplevelser för användaren" - E-Drop

Flöden, användarvänlighet och Talk- Aloud tester. Gemensamt för dessa tre begrepp är att det används dagligen av UX- designers. Men vad gör man egentligen som en UX-designer? Ronny, som gjort sin LIA- period hos oss på E-drop, har svaret på det.  

Mitt namn är Ronny Zetterström, jag är student på EC utbildning och har nu min LIA-period som UX-designer på E- drop. Här arbetar jag tillsammans med Robert, Josefine, Susanne och Robin (och hela Nowaste!) i att utveckla nästa generations lösning som möter förändrade konsumtionsmönster. Vi hoppas kunna frigöra tid och pengar genom att effektivisera och förenkla logistikkedjan för alla inblandade. Min uppgift är att överväga den övergripande strukturen; att säkerhetsställa att så kallat ”flöden” i användarresan fungerar och att användaren är en närvarande del av designprocessen.

UX står för User Experience, alltså användarupplevelse. Det kan vara upplevelsen av att besöka en affär, att använda ett verktyg eller en digital tjänst. UX är ett användarcentrerat arbete, vilket innebär att alla designbeslut tas utifrån information om förväntningar som samlats in direkt från användarmålgruppen. På så vis tas gissningmomentet bort som i många fall präglar produktutvecklingen. Med olika tester och undersökningsmetoder så bör en UX-process landa i enkla, effektiva och relevanta upplevelser för användaren. 

Rätt förenklat så kan man säga att UX-processen består av en rad steg som designern, jag, använder för att säkerhetsställa att produkten faktiskt blir användarvänlig i slutändan. Första steget för mig är att skapa en djupare förståelse för målgruppen, antingen genom intervjuer eller enkäter. Sedan tar själva designprocessen vid där jag försöker möta och inkorporera målgruppens förväntningar gentemot den affärsmodell och företagskultur som E-drop representerar. När en solid grund har kommit på plats är nästa steg att användartesta produkten. Ett verktyg jag har brukat mycket nu är Talk-Aloud tester. Där får testpersoner i uppdrag att utföra representativa uppgifter i systemet för att se om de har konstruerats på ett, för användaren, logiskt sätt. 

Milstolparna den senaste tiden har varit flera. Dels har det varit att optimera E- drops app genom ett utökat gränssnitt som är passande till kommuner som kund. Dels har det varit att skapa en administrativ portal där våra kunder, oavsett om de är representanter från kommunen eller fastighetsägare, ska kunna få verktyg för att kunna förenkla den administrativa hanteringen. Det kan handla om att ansluta användare, dirigera logistiktrafik eller hantera olika inställningar av skåp.

 

KONTAKT

För mer information, vänligen kontakta:
Susanne Hjorthagen
VD, E-drop 
susanne.h@nowaste.se
0702-196992